„Aoleu, sa nu ma asculte pe mine!” Cred ca fiind elevi, tu totii am trecut prin panica aceasta. Pentru ca daca esti profesor, daca si cum iti asculti elevii conteaza mult.
Si nu ma refer la evaluare si nota. Desi si acestea sunt parte a relatiei profesor – elev. Dar nu sunt esenta ei.
De aceea va propun in continuare sa vedem impreuna cum poate fi adaugat si un alt mod de ascultare. Care sa sustina o relatie cu elevii plina de surprize placute.
Ce inseamna sa iti asculti elevii
Este necesara evaluarea cunostintelor lor – prin asa zisa „ascultare” la ora.
Pe langa aceasta, iti propun sa oferi elevilor tai si o ascultare diferita.
Te invit sa iti reamintesti profesorii tai preferati. Ce anume ai apreciat la ei? Felul in care au transmis tot ce stiau mai bun? Felul in care au adus la viata materia?
Au fost si alte calitati pe care le-ai apreciat? Si acum imi amintesc plimbarea facuta cu profesoara de psihologie din liceu. A fost primul meu pas in alegerea psihologiei.
Si intalnirea cu Jacques Salomé, in care am indraznit sa vad cum as putea deveni.
Nevoia de a fi ascultat
Tot de la el, creatorul Metodei ESPERE® am invatat ca avem fiecare nevoie sa fim ascultati. Am lucrat cu multi profesori de-a lungul anilor si „vorbitul in ora” era una din principalele probleme cu care se confruntau. Pentru tine cum este?
Fiecare avem nevoie sa fim ascultati. Fara sa fim intrerupti. Mai ales cand avem ceva de predat, de fapt de oferit. O informatie noua, o noua abilitate. O alta perspectiva.
Nevoi in concurenta
A fost o descoperire importanta pentru mine. Si o impartasesc cu tine. Profesorul si elevii sunt intr-o concurenta a nevoilor.
Profesorul are nevoie de liniste si sa fie ascultat. Iar fiecare dintre elevi are nevoi diferite. Sa se spuna si sa fie ascultat si el. Sa se miste. Sete, foame. Are nevoie sa fie recunoscut si valorizat. Si multe altele. Banuiesc ca le cunosti foarte bine.
Cum sa iti asculti elevii?
Nevoile sunt importante. De aceea iti propun sa gasesti un mod in care si nevoile tale si ale elevilor sa poata fi satisfacute.
Si toate pornesc de felul cum iti asculti elevii. Fara judecata. A crea un moment in care sa poata sa se spuna. Cu ce traiesc. Ce asteapta. Ce au nevoie.
Poate incepe chiar de la inceputul anului scolar. Prima ora in care sa puneti in comun ce asteptati si ce oferiti. De ambele parti. Pentru a pasi cu dreptul in lungul an scolar impreuna.
« Sa asculti inseamna sa primesti ce spune celalalt fara sa judeci, incercand sa intelegi universul sau interior prin raportare la propriul sau sistem de referinta. »
Jacques Salomé in “Daca m-as asculta m-as intelege”