Iti ofer in continuare o modalitate de a avea mai putine batai de cap la serviciu. Petrecem mult timp muncind. Si cred ca ti s-a intamplat si tie sa ai deseori neintelegeri, enervari si eforturi irosite.
Felul in care comunicam conteaza. Fie ca vorbesc cu un coleg, un sef, un subordonat, client sau un angajat al autoritatilor statului.
Este natural sa avem pareri diferite si sa vedem alte moduri de a face lucrurile. Dar felul in care le expunem poate duce la conflict sau la cooperare. La nervi si timp pierdut sau bucuria rezultatelor.
Fara sa ne dam seama intram in opozitie, contrazicem.
Si fiecare se lupta sa aiba dreptate, ca si cum el ar fi detinatorul adevarului si celalalt greseste.
Iti propun sa fii atent cum raspunzi cand celalt spune ceva. Pentru ca de obicei raspundem repede : « Nu, de fapt e altfel. »
Ceea ce inseamna pentru celalalt un fel de « Tu nu stii, eu stiu mai bine decat tine = Tu nu esti bun, eu sunt mai bun = Iti atac teritoriul = Esti inamicul meu si iti declar razboi ! » Si iata, conflictu-i gata…
In relatia cu clientii
Am lucrat atent 3 saptamani la a realiza cerintele clientului si el spune ca nu e bine. Isi bate joc de mine? E foarte bine, exact cum mi-a cerut!
In relatia cu colegii
Tot timpul porneste aerul conditionat. Eu stranut in continuu. O sa ma imbolnaveasca! Nu mai suport, O sa arunc telecomanda pe geam!
In relatia sef-subordonat
Subordonatul: Munca nu e impartita corect. De ce muncesc eu mai mult si altii stau degeaba? Seful: Tot tu te plangi, cand de fapt te menajez!
Managerul: Avem nevoie sa crestem vanzarile. Specialistul: -Nu, este imposibil, e criza !
In loc de OPOZITIE…
APOZITIA punctelor de vedere
Iata etapele acestui fel de comunicare pe care iti propun sa il folosesti.
Iau exemplul : Am lucrat atent 3 saptamani la a realiza cerintele clientului si el spune ca nu e bine.
1. Confirm punctul de vedere al celuilalt:
Sa confirm ce aud inseamna :
« Da, aud ca ce ai primit nu este bine pentru tine. » Astfel arat ca ascult punctul de vedere al celuilalt. Deci teritoriul lui este intact si nu mai simte nevoia sa ma atace pentru a si-l pastra. Acest DA nu este unul de acord. Prin aceasta doar confirm ca am auzit. Si ca punctul lui de vedere este important.
2. Afirm si eu punctul meu de vedere.
In APOZITIE cu al celuilalt, nu in opozitie :
« SI eu cred ca materialul pe care l-am realizat respecta cerintele pe care le-am auzit de la tine. » Cele doua pareri coexista. Prin acest SI, in loc de DA, DAR sau NU
3. Gasim si diferenta sau diferentele.
« Aud ca asteptai un capitol despre beneficiile sporite ale produsului. Si doresti si alte poze, mai relevante. Si un template mai aerisit.»
4. Punem in comun ce traim fiecare
In legatura cu cele doua pareri (emotii, stari, experiente trecute). Asa putem intr-adevar sa hranim relatia. Si sa aducem substanta schimbului nostru: Voi afla poate cat de important este acest material intr-un moment delicat al companiei. Si despre experientele anterioare avute pe acest tip de serviciu. Faptul ca a schimbat deja 3 furnizori. Si eu voi vorbi despre acest nou mod util de asezare in pagina. Cum de l-am ales. Si tipul de imagini folosite in functie de tendintele actuale in fotografie.
5.Gasim asemanarile, punctele comune.
« Amandoi vrem un material de calitate. Si care sa respecte cerintele exprimate. Si care sa fie in ultimele tendinte grafice. Si culorile materialului sunt potrivite. Si fonturile folosite de asemenea. Si structura.»
6. Reformulam diferentele si particularitatile
Acum suntem de acord amandoi ca materialul corespunde in mare parte cerintelor clientului, mai sunt aspecte de paginare, sabloane si imagini de schimbat. Si de adaugat la continut capitolul despre beneficiile suplimentare.
7. Readaptarea posibilă a poziţiilor mutuale sau menţinerea diferenţelor
La final, impreuna cu clientul putem clarifica cerintele finale si eu pot construi un material care sa le respecte in intregime. Si dau un termen de realizare.
Sau poate nu gasim o cale de mijloc. Ceea ce doreste clidentul nu pot oferi. Si alegem de comun acord sa incheiem colaborarea pe acest material. Dar avantajul este ca relatia noastra nu a avut de suferit.
Tot asa pot clarifica in mod constructiv si celelalte potentiale conflicte de mai sus:
- Cu colegii – un mod de functionare a climatizarii in birou convenabila fiecaruia.
- O impartire potrivita a sarcinilor de lucru in echipa.
- Si, chiar intr-o situatie economica instabila, pot crea produse care sa corespunda unor nevoi actuale. Si care sa sustina vanzarile, compania si pe fiecare din angajatii ei.
Cand folosesti apozitia, te invit sa te opresti la ce etapa iti este de folos. Uneori chiar si doar prima etapa a confirmarii poate fi utila. Si sper sa o practici si in relatiile tale personale.